Voorkom fraude en misbruik met integrale benadering van integriteit

Integriteit is een cruciaal onderdeel van goed bestuur voor gemeenten. Het aanpakken van integriteit als een integraal intern beheersingsvraagstuk is essentieel om fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen en daarmee het vertrouwen in de overheid te waarborgen. Hoe leg je eenvoudig integriteitsrisico’s vast? En hoe beoordeel, beheer en koppel je deze aan toetsbare eisen?

Soft controls van integriteit

De noodzaak van integriteit komt niet alleen voort uit een ethische plicht, maar wordt ook versterkt door toenemende aandacht vanuit wet- en regelgeving zoals de Gemeentewet, de Ambtenarenwet 2017 en de Wet Bibob. Voor beheersingsprofessionals zoals de VIC-er, intern auditor of businesscontroler en niet te vergeten de concerncontroller betekent dit ook een verschuiving van de traditionele focus op ‘hard controls’, zoals functiescheiding en interne controle, naar een bredere aanpak die ook ‘soft controls’ omvat. Soft controls betreffen de ethische bedrijfscultuur, integriteitsbewustzijn en de normen en waarden binnen de organisatie.

Integriteitsrisico’s identificeren, beoordelen en beheren met Key2Control software

De Key2Control software ondersteunt gemeenten om integriteit structureel en aantoonbaar te beheersen en aantoonbaar te verbeteren binnen de organisatie. De software bevat een normenkader met 59 toetsbare normen die integriteit een vast onderdeel maken van het interne beheersingsproces. Dit helpt om integriteit zowel vanuit HR-perspectief (zoals gedragscodes, vertrouwenspersonen en het melden van misstanden) als vanuit financiën (beheersing en controle) te benaderen. Daarbij kunnen integriteitsrisico’s met de Key2Control software eenvoudig worden vastgelegd, beoordeeld, beheerd en gekoppeld aan toetsbare eisen. De software ondersteunt daarbij in het opstellen van rapportages die noodzakelijk zijn voor de accountant, wat bijdraagt aan transparantie en verantwoording richting de samenleving.

Integrale interne beheersing integriteit leidt tot betrouwbare overheid

Het integraal opnemen van integriteit in de beheersingssystemen van gemeenten zorgt ervoor dat ethische overwegingen niet slechts papieren werkelijkheid blijven, maar daadwerkelijk worden verankerd in de organisatiecultuur. Dit vermindert niet alleen het risico op fraude en misbruik, maar draagt ook bij aan een positieve werkcultuur, bescherming van gegevens en privacy en een betere reputatie van de gemeente. Door integriteit centraal te stellen, kunnen gemeenten effectiever inspelen op risico’s en incidenten voorkomen, wat uiteindelijk leidt tot een betrouwbare en transparante overheid.

Op 27 september geven we samen met Capra Advocaten een interactieve sessie over het thema integriteit tijdens het najaarscongres van FAMO: Grip op integriteitsvraagstukken binnen jouw gemeente.

Benieuwd en wil je meer weten?

Neem vandaag nog contact op met een van onze accountmanagers voor meer informatie.